les mer Bokanmeldelser Operaen
les mer Bokanmeldelser Mozart
space
les mer Bokanmeldelser
     Norges Opera og balletthistorie

space
Bokanmeldelser MOZART:

Mozart - mennesket bak musikkenDette er en Mozart-biografi som har våre sterkeste anbefalinger. Den skyr spekulasjoner og hårete rykter og velger å ta utgangspunkt i det som kan dokumenteres, hovedsakelig ut fra mengden av private brev som foreligger både fra Mozarts egen hånd og fra hans øvrige familie og venner.

Faktisk innleder Bruno Kvist med å si at det gjennom en storsuksess som Amadeus på lerret og scene er skapt et bilde som er totalt feilaktig. Det som i utgangspunktet er ment som underholdning har i stedet for mange nedfelt seg som sannheter. En av dem var at hoffkomponisten Salieri i ren sjalusi og galskap tok livet av Mozart med gift og at det var han selv i forkledning som bestilte hans døds-rekviem.

Bruno Kvist bruker enkel dokumentasjon for å avfeie at dette er rett og sltt tøv og bare har tjent kommersielle hensyn som grunnlag for en story. Han går grundig inn på Mozarts liv i denne biografien. Han kan også øse av det faktum at Mozarts enke, Constanze, giftet seg med en danske etter Mozarts død og at det fra danske kilder således foreligger en omfattende Mozart-dokumentasjon.

Mozart var et vidunderbarn som faren, hoffkomponisten Leopold Mozart i Salzburg, tjente store penger på. Hans barndom ble brukt til reiser Europa rundt og en av disse reisene tok faktisk hele tre år. Senere etablerte Mozart seg i Wien og ble en usedvanlig feiret komponist med så å si ufattbare inntekter. Det er ikke riktig at han døde fattig, han hadde derimot stadig stor gjeld fordi han og hustruen Constanze valgte å leve et godt liv. Men hans økonomiske situasjon var særlig mot slutten av livet svært god. Bruno Kvist gjør det lettere for oss å fatte dette med å omgjøre den tids pengesummer til nåverdi.

Boken gir oss en innsikt i livet til et musikkgeni kanskje uten like i musikkhistorien og hvordan han uten hjelp av datamaskinens arbeidsredskap til partiturskriving og annet kunne lage utrolige mengder musikk. Han kunne komponere så å si hele døgnet rett på papiret. Historien om Mozart er egentlig helt utrolig.

Sterkt å anbefale alle musikkelskere!

Kjell Moe, Kulturspeilet 20.4.2009
space space